top of page
סיון גונן

איך נגרום לילדים לשתף פעולה בסידור בבית

עודכן: 28 בספט׳




תודו,שאחד הנושאים

המאתגרים ביותר בבית עם ילדים,

זה ההתעסקות מולם ואיתם,

בכל הנוגע בלסדר את הבלגן.



חשוב לי לציין,

שאם לרגע אתם חושבים

שכאשר אני מבקשת

מהילדים שלי לסדר אחרייהם,

הם עוזבים את כל מה שעסקו בו,

ומתחילים לסדר,

אז בואו...הרשו לי לעדכן אתכם,

שרק בחלומות הלילה

ובצאת הכוכבים,

תרחיש כזה יכול להתקיים.



בבית סיפרנו במשפחת גונן,

אין יום שלא עובר,

בו אין שיחות, בקשות

והצבת גבולות בנוגע לסדר.



מה שכן, חשוב לי להוסיף,

שאני מאמינה בכל ליבי,

שילדים הם המסדרים ״הלאומיים״

ואני דואגת להגיד את זה,

בכל הרצאה בה אני מרצה.



למה הכוונה?

אם אנו מלמדים את הילדים,

אם אנחנו מראים להם מה עושים,

ומשתפים אותם בתהליך הסידור,

לא רק שקיבלנו חדר מסודר,

יצרנו להם הרגלים של סדר וארגון,

שללא ספק ישמשו אותם,

בחייהם הבוגרים.



תמיד אני אומרת ללקוחות שלי,

תסתכלו על גני הילדים.

לכל משחק יש את מקומו המוגדר,

הילדים לוקחים חלק בתהליך הסידור,

הילדים יודעים איפה על דבר נמצא,

ונושא הסדר לא מהווה כלל בעיה.



נוסחת קסם הסדר בגנים מורכבת משניים:

לימוד- מלמדים את הילדים איך לסדר.

התמדה ועקביות-חזרתיות

על כללי הסדר כל יום.

הילדים בגנים יודעים באופן ברור,

מה מצופה מהם ודיי ברור להם,

שהגננות והסייעות לא יתרוצצו

ויסדרו אחרייהם.



כאשר הילדים מגיעים הביתה,

הגבולות האלו מטשטשים

ואנו פחות עיקביים וברורים

לגבי כללי הסדר שלנו בבית.

ואז מתחיל הבלגן, המריבות,

בלהתרוצץ ולסדר אחרייהם,

ואין ספק שזה מתסכל כל פעם מחדש.



הינה לפניכם הסדר הדברות של קימונו,

שיעזרו לכם לגרום

לילדים לשתף פעולה,

במלאכת הסידור בחדרם ובבית בכלל:



הדיבר הראשון- דוגמא אישית,

אל תצפו שהילדים יסדרו,

אם אתם לא מקפידים על סדר וארגון.

הורה ששומר על הסדר,

נותן דוגמא אישית לילדו יום יום

ומעביר לו באופן לא מודע,

שנושא זה הינו מאוד חשוב

אחרת ההורה לא היה

מקפיד על כך יום יום.




הדיבר השני- לסדר זו מיומנות,

אם לא מלמדים את הילדים איך מסדרים,

אל תצפו שהילד יידע מה לעשות.

את רובנו לא לימדו לסדר,

ציפו מאיתנו לדעת,

כי הרי אנו ״ אמורים לדעת״

אבל לסדר זו לגמרי מיומנות,

ובגלל שניתן ללמוד אותה,

כל אחד מאיתנו יכול ללמוד

איך לסדר ולהיות מסודר.




הדיבר השלישי- שתפו את הילדים

תשאלו אותם לדעתם,

"איפה לדעתך כדאי לאחסן את...?

"איפה תרצה למקם את שולחן הכתיבה?

"איפה לדעתך כדאי לשמור את...

בדרך זו, אנו הופכים את הילדים,

לשותפים בתהליך הסידור

ונותנים להם את הבמה להחליט

איפה המקום לכל חפץ בחדרם,

וכך גם הם יזכרו לאן מחזירים,

את החפצים בתום השימוש.




הדיבר הרביעי- לסדר זה לא עונש

כמו שבגנים סידור הוא חלק מסדר היום,

כך זה צריך להיות גם בבית.

נסו להכניס רוטינה קבועה

של סידור החדר,

נסו להכניס רוטינה קבועה,

של להוריד צלחת מהשולחן,

לשים את הנעליים במקומם,

לשים את תיק הלימודים במקום,

והכי חשוב, להיות עיקביים,

גם אם זה יצריך מכם

להזכיר לילדים 50 פעם,

מה עושים כשמסיימים לאכול,

מה עושים כשמגיעים מבית ספר,

בסוף זה יעבוד והם יישמו מבלי שתגידו.




הדיבר החמישי- גבולות ברורים

ללמד את הילדים שברגע שסיימו,

עם משחק אחד,

לא עוברים הלאה עד שמסדרים,

את המשחק שזה עתה הסתיים.

לפני שהולכים לחבר או לחוג,

אוספים את המשחק בחדר.

כשמסיימים לעבוד בשולחן היצירה,

משאירים שולחן נקי,

ואם לא... אז אי אפשר ללכת לחבר,

אי אפשר ללכת לחוג,

אי אפשר לעשות יצירה בפעם הבאה.




וזה אכן החלק הכי קשה ליישום,

אך עיקביות ושמירה על גבולות,

היא שם המשחק.

ברגע שהגבולות יתרופפו,

והילדים ילכו לחבר, לחוג,

מבלי לאסוף אחרייהם

ומבלי לקחת אחריות על מעשייהם,

אנו מרגילים אותם,

באופן לא מודע

שזה שלא נורא שהחדך הפוך,

שזה בסדר לבלגן ולא לסדר,

ושאנחנו נסדר אחרייהם.




בסופו של דבר,

ילדים אוהבים להיות בחדר מסודר,

ילדים אוהבים ליצור ולשחק,

במרחב נעים ומאורגן,

ועלינו מוטלת האחריות

לעזור להם לייצר,

התנהלות והרגלים בריאים,

של סדר וארגון,

שללא ספק יעזרו להם,

בחייהם הבוגרים

ובהתנהלות שלהם בעולם.



איך אתם גורמים לילדים שלכם,

לשתף פעולה בסידור הבית?

ספרו לי, שתפו אותי




267 צפיות0 תגובות

Comments


  • Youtube
  • Instagram
  • Facebook
  • Whatsapp
bottom of page